WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE KONFIGURACJI ŚRUB DO FELG
Jak dobrać śruby mocujące do felg, co i w jaki sposób zmierzyć, na co zwrócić uwagę przy wyborze śrub mocujących do kół. Wszystkie niezbędne informacje odpowiadające na pytania:
Jakie śruby kupić do felg stalowych, a jakie do felg aluminiowych. Czy te śruby będą pasować do mojego samochodu. Szukam śrub do... nie wiem jakie zastosować. Jakie śruby powinienem wybrać itp... itd...
Zatem następująco: Osprzęt mocujący konfiguruję się do felg, które chcemy zamontować. Przed montażem należy zweryfikować najistotniejsze parametry bezpośrednio w feldze, i pod ich specyfikę dobrać odpowiednie mocowanie.
Poniżej zamieszczamy przydatne informacje, na co zwrócić uwagę, przy przeprowadzaniu procesu weryfikacji.
PODSTAWOWA INSTRUKCJA WERYFIKACJI
ŚRUBY MOCUJĄCE / ŚRUBY ZABEZPIECZAJĄCE
Dobór odpowiednich śrub mocujących / zabezpieczających względem ich średnicy, skoku gwintu, i rozmiaru klucza do fabrycznych felg OEM stalowych / aluminiowych danej marki, i modelu pojazdu, określa producent pojazdu. Parametry te są ogólnie dostępne, przez co nie stanowią problemu przy konfiguracji. Jeżeli mają Państwo wątpliwości, prosimy pytać, pomożemy w ich rozwiązaniu.
W pojazdach osobowych, SUV, terenowych, Van, dostawczych stosowane są następujące rodzaje:
Średnica i skok gwintu:
M12x1.25
M12x1.5
M12x1.75
M14x1.25
M14x1.5
M16x1.5
Rozmiar klucza (sześciokąt):
15 mm
17 mm
19 mm
21 mm
24 mm
Rodzaje łbów:
Kula ( sfera ) ø23mm R12
Kula ( sfera ) ø24mm R13
Kula ( sfera ) ø26mm R14
Płaska podkładka, śruby bez przegrubienia pod podkładka o średnicy ø12-ø14mm
Płaska podkładka, śruby z przegrubieniem pod podkładka o średnicy ø18mm
Stożek 60° o średnicy od ø21mm-ø32mm
Stożek 60° o średnicy ø20mm, śruby na reduktor typu Torx
Stożek 60° pływający
Dobór odpowiednich śrub mocujących / zabezpieczających względem rodzaju łba śruby, oraz długości roboczej gwintu (L=) do danej marki, i modelu nieoryginalnych, niefabrycznych felg stalowych / aluminiowych wymaga zweryfikowania pod kątem tych parametrów bezpośrednio w feldze, którą chcemy zamontować.
1. W celu dobrania odpowiedniego rodzaju łba śruby, należy sprawdzić rodzaj gniazda / osadzenia w otworze felgi (szkice poniżej, parametr oznaczony literką "D" ), czy jest:
stożkowe ( ścięte pod katem 60° )
sferyczne / kula ( wklęsłe, półkuliste )
płaskie ( kąt 90° )
2. W celu dobrania odpowiedniej długości roboczej gwintu śruby (L=), należy zmierzyć szerokość ścianki pod gniazdem w otworze felgi (szkice powyżej, parametr "A").
Sugerujemy na podstawie zdobytego doświadczenia, że dla następujących szerokości ścianek, stosuję się następujące długości robocze gwintu śrub.
Szerokość ścianki: 4-6mm / Długość robocza gwintu: 22-26mm
Szerokość ścianki: 6-8mm / Długość robocza gwintu: 24-28mm
Szerokość ścianki: 8-10mm / Długość robocza gwintu: 26-30mm
Szerokość ścianki: 10-12mm / Długość robocza gwintu: 28-32mm
Szerokość ścianki: 12-14mm / Długość robocza gwintu: 30-34mm
Szerokość ścianki: 14-16mm / Długość robocza gwintu: 32-36mm
Reasumując, śruba z wewnętrznej strony felgi powinna wystawać w zakresie 18-22mm. Oczywiście zdarzają się wyjątki, i odstępstwa od zasady, gdzie śruby muszą wystawać mniej, bądź więcej, dlatego sugerujemy, nie wmawiamy, namawiamy do indywidualnej weryfikacji.
Szkice śrub względem rodzajów łbów, z zaznaczoną długością roboczą gwintu (L=)
Dla miłośników tematu, i ludzi cierpliwych, chętnych pochłaniania wiedzy, przygotowaliśmy ciut bardziej rozwiniętą instrukcję weryfikacji, rozszerzoną o zagadnienia, których w podstawowej nie ujeliśmy, a mają znaczenie.
ZAAWANSOWANA INSTRUKCJA WERYFIKACJI
ŚRUBY MOCUJĄCE / ŚRUBY ZABEZPIECZAJĄCE
Instrukcja w .pdf do wydrukowania: