BARDZO WAŻNE

 

INSTRUKCJA MONTAŻU - ŚRUBY / NAKRĘTKI ZABEZPIECZAJĄCE

 

   Do dokręcania śrub / nakrętek zabezpieczających nie używać kluczy pneumatycznych. Klucze pneumatyczne powszechnie stosowane, nie mają precyzyjnej regulacji siły momentu dokręcania. Ustawione na swoją maksymalną siłę pracy, działając na zasadzie dobicia i powrotu, przy dokręcaniu, mogą uszkodzić wzór patentu zabezpieczenia. Przy odkręcaniu zjawisko to, ma mniejszy wpływ na ewentualne uszkodzenie kształtu kodu. W związku z tym, odkręcać zabezpieczenia kluczem pneumatycznym " TAK " można, zaś dokręcać kluczem pneumatycznym " NIE " nie można. Mimo, iż zestawy Naszej produkcji wybaczają błędy, wytrzymując dokręcanie i odkręcanie tym sposobem, nie są one niezniszczalne, i finalnie wzór zabezpieczenia może się poddać / uszkodzić. Stosowanie kluczy pneumatycznych, w większości przypadków jest przyczyną uszkodzenia osprzętu zabezpieczającego. Opisany błąd montażowy dotyczy zabezpieczeń wszystkich producentów. Wina w głównej mierze, leży po stronie osób montujących, nie zaś po stronie samego produktu, o ile produkt jest w zalecanej faktycznej klasie własności mechanicznych.

 

Z racji, iż osprzęt do montażu felg, dokręca się określonym przez producentów momentem obrotowym, profesjonalnym podejściem do zagadnienia jest używanie kluczy dynamometrycznych.

 

Do montażu nie używać również, kluczy łamanych, z kątem rozwartym tzw. "fajkowych", które z racji swoich niewielkich gabarytów, znajdują się zazwyczaj na wyposażeniu aut. Siły nacisku z jednego końca klucza, przenoszą na kąt rozwarty siły, powodując, że działa on na zasadzie dźwigni, która skutkuje odchyleniem reduktora kształtowego od łba śruby / nakrętki zabezpieczającej, co prowadzi do jego omsknięcia się, finalnie prawdopodobieństwa uszkodzenia wzoru zabezpieczenia.

 

   Śruby / nakrętki zabezpieczające zawsze wkręcać i odkręcać ręcznie, za pomocą kluczy z kątem prostym 90°, czyli kluczy składanych z elementów, bądź krzyżakowych. Siły towarzyszące, powstające w trakcie nacisku, dzięki kątowi prostemu rozkładają się równomiernie, a my przede wszystkim mamy nad tym kontrolę podczas całego procesu montażu / demontażu.

 

Najpewniejszym rozwiązaniem jest klucz dynamometryczny, z ustawionym następującym momentem dokręcania dla poszczególnych rodzajów osprzętu:

 

arrow-15x12.png Śruby zabezpieczające: maksymalny moment 130Nm, zalecany 120Nm

 

arrow-15x12.png Nakrętki zabezpieczające: maksymalny moment 120Nm, zalecany 110Nm

 

Montując zabezpieczenia dociskaj reduktor / nasadkę / adapter kształtowy prostopadle do łba śruby / nakrętki kodowanej, w celu uniknięcia jego omsknięcia się.

 

   Zabezpieczenia są akcesoriami dodatkowymi o określonej funkcji, nie są to standardowe śruby / nakrętki mocujące z sześciokątem, w które standardowo wyposażony jest pojazd. W związku z tym, instrukcja montażu kół, dołączona do auta, ma się nijak do instrukcji montażu zabezpieczeń. Mimo, iż osprzęt mocujący jak i zabezpieczający się wkręca / nakręca, to są to dwa różne produkty.

 

   Zabezpieczenia, ażeby służyły latami, wymagają odpowiedniego podejścia do ich montażu i demontażu. Decydując się na ich zakup, muszą Państwo przestrzegać powyższych zaleceń, które gwarantują długoletnie ich użytkowanie. Oczywiście mamy na myśli produkty Firmy Królak.

 

WERSJA DO WYDRUKOWANIA W PDF'ie

 

print-25x25.png